ازجمله مباحثِ محوریِ اندیشه آگوستین بحث درباره اراده و ارتباط آن با مسئله شر است. او وارث مفهوم اراده به روایت رواقیون است که آن را با فلسفه نوافلاطونی صورتبندی کرده است. سخن مشهور درباره نظر آگوستین این است که خود شر امری عدمی است و لذا در مورد شرور اخلاقی، عدم اراده به خیر عین شر محسوب میشود. به این ترتیب، از نظر او قصد صحیح و یا ناصحیح در اراده، عامل اصلی بروز شر در افعال آدمی است. اراده بر همین پایه به اراده خیر و شر تقسیم میشود. نکتهی مهم این است که از نظر آگوستین اراده نیک دارای عاملی وجودی است درحالیکه اراده شر عاملی ندارد، زیرا از نظر او شر امری عدمی است و اگر عاملی برای اراده شر وجود داشته باشد همان رویگردانی از نیّتِ خیر است. این پاسخ افلاطونیِ آگوستین به نسبت اراده و شر با معضلاتی روبرو میشود. مهمترین معضل پیشاروی این نظریه اولاً به مخاطره انداختن معنای آزادی اراده و سپس نسبت آن با مفهوم فیض الهی و یاریرسانی الهی است. ما در این مقاله میکوشیم با تکیه بر متن آثار آگوستین بهویژه شهر خدا و رساله درباره اراده آزاد، و رساله درباره طبیعت خیر ابتدا تقریر دقیقی از نظریه آگوستینیِ مناسبت اراده و شر به دست دهیم و در همین راستا جایگاه مسئلهساز اراده آزاد و فیض الهی در تقریر آگوستین از مسئله شر را نشان دهیم. به نظر میرسد همین جایگاه مسئلهساز، آگوستین را وادار به فراروی از تقریر افلاطونی نظریه شر به یاری نظریهی فیض الهی میکند.
Agostino, Le Tutte Operedegli Sant' Agostino, pubblicato con la chiesa cattolica di Roma, italia, 1950.
Augustine, Of True Religion, translated and edited by. J.H.S.Burleigh in the Augustine Earlier Writings. United States of America, John Knox Press, 2006
……………,On Free Will,…………………….. .
…………….,Retractations,……………………. .
…………….,The Nature Of The Good,………… .
…………….,The Usefulness Of Belief,………… .
Chadwiek, Henry, Augustine A very short introduction, Oxford University press.london,1986.
De Liguori, Alfonso ,Uniformita alla Volonta di Dio, pubblicato di Falcinelli, Roma, Italia.2003.
Henning Graf Reventlow and Yair Hoffman, The Problem of Evil, T&.T Clark International, New York, 2004.
M. Kaye, Sharon, Medieval philosophy, published by one world publication, England, 2008.