در ادیان توحیدی، تفسیر اصول و عقاید آن شریعت (به ویژه مسئله توحید) از لحاظ عقلی از دغدغه های اصلی پیروان ادیان است. در این میان، گروهی به تحمیل و تطبیق اندیشه های خود به باورهای دینی اقدام کرده (و گروهی نیز متهم اند) و این امر اختلافی ریشه دار در بین دانشمندان دینی پدید آورده است. یکی از مسائل بحث انگیز در گزاره های دینی، مباحث توحیدی تبیین شده از سوی برخی دانشمندان (مانند فقها و متکلمان و ...) و تبیین توحیدی ارائه شده در عرفان نظری (و اسلامی) با نام وحدت وجود (یا وحدت شخصی وجود) است. با بررسی هایی انجام شده -گرچه در مورد مساله وحدت وجود مقالات و کتبی علمی به رشته تحریر در آمده اما - در خصوص این مساله(نسبت وحدت وجود با روایات و آیات وحیانی ) مطالبی به صورت جسته و گریخته مطرح شده اما در قالب وشکل پژوهشی آکادمیک چنین کاری صورت نگرفته است از این رو هدف اصلی نویسنده در این مقال آن است که با شیوه تحلیل عقلی و تامل در منابع نقلی و بیان آیات و روایات (متناسب با عناوین عرفانی در مقامات و عوالم مختلف) به بررسی و تطبیق این آیات و روایات (و نیز ادعیه) با مسائل عرفانی پرداخته و بر عدم تهافت (ادعایی از سوی برخی مخالفان) میان مسائل عرفانی و شریعت تأکید نماید.
ابن کثیر ، اسماعیل بن عمر، تفسیر القرآن العظیم، ج4 و7 ، تحقیق:محمد حسین شمس الدین، بیروت، دار الکتب العلمیة، 1419 ق.
ایجی میر سید شریف، شرح المواقف، ج8، قم، افست قم، 1325 ه ق.
بهارنژاد، زکریا، بررسی و دفاع از نظریه اصالت وجود،آینه معرفت،شماره 6، تابستان وپاییز1384، ص121تاآخر.
________ ،نظریه تشکیک از دیدگاه فیلسوفان صدرایی و عرفای وحدت وجودی،خردنامه صدرا،شماره 67، بهار 1391، ص24-5.
حسن زاده آملی ،خیر الاثر در رد جبر وقدر و دو رساله دیگر، قم، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، چاپ چهارم، 1379.
___________ ،فصوص الحکم«تعلیقه»، قم، الزهراء، چاپ دوم، 1370.
--------------، ممد الهمم فی شرح فصوص الحکم،تهران، وزارت ارشاد، 1378.
حقى بروسوى، اسماعیل، تفسیر روح البیان، ج5 و 6، بیروت، دارالفکر، بی تا.
حلی، رضى الدین على بن یوسف بن المطهر، العدد القویة لدفع المخاوف الیومیة، مصحح:رجائى، مهدى و مرعشى، محمود، قم، کتابخانه آیة الله مرعشى نجفى،1408 ق.
راغب اصفهانى، حسین بن محمد، مفردات ألفاظ القرآن، تحقیق: صفوان عدنان داوودى، بیروت، دار القلم، 1412 ق.
رفیعی قزوینی، سید ابو الحسن، سخن در وحدت وجود و بیان مراد و معنی از این کلمه بطوریکه مطابق عقل و ذوق و شرع انور است،معارف اسلامی (سازمان اوقاف)، شهریور 1345 ،بی صفحه.
سبحانی، جعفر ، بحوث فی الملل و النحل ج3،قم، مؤسسه امام صادق ع، (بی تا).
________ ،لب الأثر فی الجبر و القدر-الأمر بین الأمرین (تقریر محاضرات امام خمینی ره)، قم، مؤسسه امام صادق ع، 1418 ه ق.
سبزواری، ملاهادی، شرح الاسماء الحسنی، تهران، انتشارات دانشگاه تهران، 1372.
____________ ،شرح المنظومه،ج1و2، تهران، نشر ناب، 1369.
صدر متألهین، محمد بن ابراهیم، شرح أصول الکافی،ج3و4، مصحح: خواجوى، محمد، تهران، مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگى، 1383 ش.
_________، الحکمة المتعالیة فى الاسفار العقلیة الاربعة، ج1، 2،6و8، بیروت، دار الحیاء التراث، 1981م.