نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه معارف اسلامی دانشکده علوم انسانی دانشگاه بوعلی سینا همدان ایران (نویسنده مسئول)

2 گروه آموزشی الهیات دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

چکیده

رسالـة‌الطیر یکی از سه رسالة رمزی و تمثیلی ابن‌سیناست که به اتفاق حی‌بن‌یقظان و سلامان و ابسال، دوره‌ای از سیر و سلوک عقلانی و معنوی را به زبان رمز بیان کرده است. او در این رساله، هبوط نفس را از جهان ارواح به عالم خاکی و عروج نفس ناطقة انسانى از مرتبة تعلقات جسمانى و گرفتار آمدن در دام وابستگی‌های دنیایی را تا مراتب عالى کمال روحانى و مرتبة دیدار با خداوند به تصویر می‌کشد. در این مقاله که با روش توصیفی تحلیلی به نگارش درآمده نوع نگاه ابن‌سینا به انسان، ظرفیت‌ها و قابلیت‌های سلوکی وی با عنایت به رسالـة‌الطیر بررسی شده است. وی در این رساله با نگاهی انسان‌شناسانه  وضعیت انسان سالک را به شکلی بیان کرده که به مشرب حکمای اشراقی و عارفان بسیار نزدیک است. به گونه‌ای که می‌توان این اثر را یکی از منابع و مأخذ افکار و عقاید حکمای اشراقی به حساب آورد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Ibn Sīnā’s Mystical Anthropology in The Riîsālât al-Ṭâyr (A Treatise on Birds)

نویسندگان [English]

  • Akbar Orvati Movaffagh 1
  • Abu Al-Ghasem Asadi 2

1 Associate Professor, Department of Islamic Studies, Faculty of Humanities, Boali Sina University, Hamedan, Iran (corresponding author)

2 Department of Theology, Farhangian University, Tehran, Iran

چکیده [English]

Ibn Sīnā has allocated the last three chapters (nâmâṭs) of his last work, Âl-Îshārāt vâ al-Tânbīhāt (Pointers and Reminders) to the exposition and defense of mysticism. Besides, he has described a period of intellectual and spiritual wayfaring in his Rîsālât al-Ṭâyr by a symbolic language. The main story of this treatise is about some deceived birds that were caught in a hunter’s trap. According to the story, a bird which is the narrator of the story, by seeing the free birds, became aware of his captivity and remoteness and asks them for helping to save and free himself and other trapped birds. In this treatise, Ibn Sīnā depicts the descent of the soul from the world of spirits to the terrestrial world and the ascent of the human rational soul from the degree of corporeal detachments and being caught in the trap of worldly dependencies to the highest degree of spiritual perfection and the degree of Vision of God. For Ibn Sīnā, the wayfarer who has been caught in a trap and realized the depth of his remoteness and captivity, starts a journey with the trapped birds and arrives at the palace of King and asks the king to dig out the remained bonds from their feet. But the time of Permanent liberation from captivity and the rescue from remoteness has not yet come. In the Rîsālât al-Ṭâyr, from an anthropological perspective, Ibn Sīnā has expressed the situation of the wayfarer in a way that is very close to the way of Illuminative Philosophers and the Mystics. Hence, this treatise can be considered as one of the sources of the thoughts of the Illuminative Philosophers.
  In this treatise, Ibn Sīnā deals with the descent of the soul and its ascent and immortality. For him, the soul after falling into the darkness of the world is trapped and must liberate itself from the trap by a movement of perfection, and ascend to its original homeland. If the soul do so, it will display the truths of the unseen world in itself and return to its lost origin. For this reason, Ibn Sīnā speaks of the stages of wayfaring. In his view, the Bird is the symbol of the rational soul or human soul, the Hunter is the symbol of the nature and material world, and the Trap or Cage is the symbol of the body and corporeal detachments which prevent the soul from flying to the spiritual worlds. Also, in his opinion, the Flight is the symbol of the soul’s effort to reach perfection and ascending from corporeal detachments and reach spiritual degrees and the Vision of the King. Besides, in his belief, the Free Birds are the symbol of the wise and learned men who have found the way to salvation and have reached the complete freedom. Again, in his eye, Liberating from the cage is the symbol of releasing from corporeal detachments, but the birds caught in the trap must travel to the king’s palace and ask for his help in order to reach the complete liberation from the remained detachments. Finally, he believes that passing through each of the nine mountains in this journey is the symbol of the liberation of the rational soul from some detachments to corporeal things, which have prevented the rational soul from transcending and returning to its own origin. In mystical writings, the animal symbols are used to express some truths. Most animals have a symbolic meaning which indicates to the spiritual states of man. In other words, each of the characteristics of the animal soul, which exist in every human being, is attributed to a specific animal. Ibn Sīnā uses various animal symbols to show the elegances of wayfaring and human capabilities during his spiritual journey. The Hedgehog is the first animal symbol that Ibn Sīnā attributes to the wayfarer in his Rîsālât al-Ṭâyr. The wayfarer must collect himself by inspiring from the hedgehog, introspect in himself and engage him carefully and without raising a tumult in self-knowledge. The second animal symbol is the Snake. For Ibn Sīnā, just as a snake comes out of its skin once or twice in a year, the wayfarer must also come out of the world of nature and body, which is a skin for a person, and reach the quintessence. By this shedding the skin, the wayfarer liberates himself from all the corporeal detachments which have occupied his intellectual and spiritual faculties and prevented his soul from flying, and gradually provides his soul for spiritual intuition. The third animal symbol in this treatise is the worm. In Ibn Sīnā’s view, the wayfarer, in his spiritual journey, must walk slowly, cautiously and without any affectation, and not hurting anyone. The fourth animal symbol is the scorpion. Ibn Sīnā believes that the scorpion is a symbol of pure awareness, constant preparation and the restless journeying of the wayfarer, and controlling his sensual and appetitive faculties and turning them into spiritual faculties.
   Moreover, Ibn Sīnā mentions four other animal symbols which have the characteristics he attributes to them: Ostrich, Viper, Salamander and Bat. Of course, these four animals have vices that a wayfarer must not learn, but they have four virtues that he must learn: the “resistance” of the ostrich, the “persistence” of the viper, the “fire-fighting” of the salamander, and the “day-avoidance” of the bat; i.e. not being a sensualist. By using these symbols beautifully and precisely, Ibn Sīnā has drawn well the spiritual capacities of the wayfarer and the harms of the path. It is the reason that, in this paper, we have discussed descriptively and analytically on Ibn Sīnā’s mystical anthropology according to his view of human capacities and capabilities for spiritual wayfaring, based on the Rîsālât al-Ṭâyr.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Ibn Sīnā
  • The Riîsālât al-Ṭâyr (A Treatise on Birds)
  • Anthropology
  • Illuminative Philosophy
آربری، آ.ج، عقل و وحی در اسلام، ترجمة حسن جوادی، تهران، امیر کبیر، 1358.
آقابزرگ تهرانی، محمد محسن، الذریعـة إلى تصانیف الشیعه، قم، اسماعیلیان و کتابخانة اسلامیه‌، 1408ق.
ابن ابی اصیبعه، احمد بن قاسم، عیون الانباء فی طبقات الاطباء المحقق: الدکتور نزار رضا، بیروت، دارمکتبـة الحیاة، بی­تا.
ابن خلکان، احمد بن محمد، وفیات الأعیان و أنباء أبناء الزمان، المحقق: إحسان عباس، بیروت، دارصادر، 1900.
ابن­سهلان ساوی، عمر، شرح رسالـة­الطیر، به اهتمام محمد حسین اکبری، تهران، الزهراء، 1370.
ابن­سینا، حسین بن عبدالله، رسالـة­الطیر ، به اهتمام محمد حسین اکبری، تهران، الزهراء، 1370.
ابن­سینا، حسین بن عبدالله، النجاة، مقدمه وتصحیح محمد تقی دانش پژوه، تهران، دانشگاه تهران،
   1379.
ابن­سینا، حسین بن عبدالله، النفس من کتاب الشفاء، تصحیح آیت الله حسن زاده آملی، قم، مرکز اعلام الاسلامی مرکز النشر، 1417ق.
ابن­سینا، حسین بن عبدالله، المنطق المشرقیین، قم، کتابخانة عمومی‌آیت‌الله‌مرعشی نجفی(ره)، 1364 .
ابن­سینا، حسین بن عبدالله، الاشارات و التنبیهات، قم، نشر البلاغه ، 1375.
ابن­سینا، حسین بن عبدالله، رسالـة فی النفس و بقائها و معادها، پاریس، دار بیبلیون ، 2007.
ابن‌فارس، ابوالحسین احمد، معجم مقائیس اللغـة،قم، مکتب التبلیغ الإسلامی التابع للحوزه العلمیه، بی­تا.
امین، سید محسن، اعیان الشیعه، تحقیق و تخریج : حسن الأمین، بیروت، دارالتعارف للمطبوعات، ١٤٠٣ق.
انصارى‏، خواجه عبدالله، منازل السائرین، قم، دارالعلم‏، ‏1417ق.
البیهقی، ابوالحسن،تتمـة صوان الحکمـة، لاهور، دانشگاه پنجاب، 1351 ق.
پورنامداریان، تقی، رمز و داستان های رمزی در ادب فارسی، تهران، علمی و فرهنگی، 1391 .
پورنامداریان، تقی، دیدار با سیمرغ (شعر و عرفان و اندیشه های عطار)، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 1394.
تقی، شکوفه، دو بال خرد عرفان و فلسفه در رسالـة الطیر ابن­سینا، چ2، تهران، نشر مرکز، 1387.
جوادی آملی، عبدالله، مبادی اخلاق در قرآن، قم، اسراء، 1377.
جهانگیری، محسن، «عرفان ابن­سینا و یا نظر ابن­سینا دربارة عرفان»، فلسفه و عرفان اسلامی، تهران، حکمت، 1390.
حیدری چناری، یوسف،«انسان شناسی واحد در فلسفه و عرفان ابن سینا»، پژوهش­ های اعتقادی کلامی ،  شمارة3 ، ص 75-53،  پاییز 1390.
خراسانی، شرف­الدین، ابن­سینا، دائرة­المعارف بزرگ اسلامی، ج4، تهران، بنیاد دائرة­المعارف بزرگ اسلامی، 1377.
رحیم‌پور، فروغ‌السادات و افسانه لاچینانی، « نمود انسان‌شناسی فلسفی ابن‌سینا در رساله‌های تمثیلی- عرفانی او (رسالـة الطیر، رسالة سلامان و ابسال ،رسالة حی‌بن‌یقظان)»، دو فصلنامة تاریخ فلسفه، سال چهارم، شمارة 2، ص106- 69، پاییز 1392.
زرین‌کوب، عبدالحسین، ارزش میراث صوفیه، چ14، تهران، امیرکبیر،۱۳89.
سبزواری، ملا هادی، اسرارالحکم، قم، مطبوعات دینی،1383.
ستاری، جلال، مجموعه مقالات اسطوره و رمز، تهران، توس،1387.
سجادی، سید جعفر، شرح رسائل فارسی سهروردی، تهران، حوزة هنری سازمان تبلیغات اسلامی، 1376.
سهروردی، شهاب‌الدین یحیی، مجموعه مصنفات شیخ اشراق، ج3، تصحیح و تحشیه و مقدمة سید حسین نصر، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 1380.
سـهروردى، شهاب‌الدین ابوحفـص عمـر بـن محمـد، عـوارف المـعارف، تـرجمه، اصفهـانى، ابومنصور بن عبد المؤمن، چ2، تهران، علمى و فرهنگى، 1375.
شفیعی کدکنی، محمدرضا، تأملی در منطق الطیر عطار،تهران، نشر سخن، 1383.
شهرزوری، شمس الدین محمد بن محمود، نزهـة الارواح و روضـة الافراح تاریخ الحکما،  مترجم مقصود علی تبریزی به کوشش محمدتقی دانش‌پژوه و محمد سرور مولایی، چ3، تهران، علمی و فرهنگی، ۱۳۸۹ .
صادقی حسن آبادی، مجید و هادی جعفری« تأملی بر بایسته‌های سلوک در رسالـة الطیر ابن‌سینا»، فصلنامة ادیان و عرفان، سال 54 ، شمارة ۱۶۹ – ۱۵۳، بهار و تابستان 1400.
عطار نیشابورری، منطق الطیر، تصحیح: دکتر محمدجواد مشکور، الهام، چ4، تهران، 1373.
عطارنیشابورری، منطق الطیر، مقدمه، تصحیح و تعلیقات محمد رضا شفیعی کدکنی، چ2، تهران، سخن، 1385.
قفطى، على بن یوسف ،تاریخ الحکماء، و هو مختصر الزوزنى المسمى بالمنتخبات الملتقطات من کتاب اخبار العلماء باخبار الحکماء، لایپزیگ، چاپ یولیوس لیپرت ، 1903.
قنواتی، الاب جورج شحاته، مؤلفات ابن سینا، القاهره، دارالمعارف، 1950.
کارادوفو، بارون، ابن‌سینا، نقله الی العربیه عادل زعیتر، همدان، دانشگاه بوعلی سینا و انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، 1383.
نجاتی، محمد عثمان، علم النفس از دیدگاه دانشمندان مسلمان، مترجم سعید بهشتی، تهران، رشد، 1385.
نصر، سیدحسین، سه حکیم مسلمان، مترجم احمد آرام، تهران، علمی و فرهنگی،1384.
نصر،سیدحسین، نظر متفکران اسلامی دربارة طبیعت، تهران، شرکت سهامی انتشارات خوارزمی، 1359.
نصر، سیدحسین، «حکمت مشرقی ابن­سینا»، ترجمة دکتر سید جلال الدین مجتبوی، تاریخ فلسفة اسلامی،  ج1، تهران، حکمت، 1389.
مهدوی،یحیی،  فهرست نسخه‌های مصنفات ابن­سینا، تهران، دانشگاه تهران، ۱۳۳۳.
Corbin Henry, Avicenna and the visionary recital, Willard R. Trask (transl.), Princeton, N.J. 1990.