تأملی بر چالش‌های نظری مبحث علم نهایة الحکمة از نگاه غلامرضا فیاضی

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسنده

استادیار، گروه فلسفه اسلامی، مدرسه حکمت و ادیان، جامعة المصطفی العالمیة، قم، ایران

10.48308/jipt.2025.238623.1605

چکیده

کتاب نهایة الحکمة اثر برجسته علامه طباطبایی از مهم‌ترین متون فلسفی در اندیشه فلسفی اسلامی معاصر است که در آن مسائل بنیادین فلسفه با دقتی چشمگیر بررسی شده‌اند. در طول سال‌ها، این اثر با تفاسیر و نقدهای مختلفی مواجه بوده که از جمله برجسته‌ترین آن‌ها، می توان به حواشی غلامرضا فیاضی اشاره کرد. در این میان، نقدهایی چون اشکال در انتخاب عنوان برای مبحث علم، تردید نسبت به استدلال علامه در اثبات علم حضوری بر پایه تشخص، و نقدهایی بر تعریف علامه از علم حضوری و حصولی و نحوه بازگشت علم حصولی به حضوری، نشان از تفاوت‌های روش‌شناختی میان این دو متفکر دارد. مقاله حاضر به‌صورت تحلیلی و انتقادی به بررسی این نقدها پرداخته و تلاش دارد روشن سازد که نقدهای فیاضی، با وجود برخورداری از دقت علمی، در برخی موارد نمی‌تواند خللی در اعتبار دیدگاه‌های علامه طباطبایی وارد کند.

واژگان کلیدی: نهایة الحکمة، علامه طباطبایی، غلامرضا فیاضی، معرفت‌شناسی، علم.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Reflection on the Theoretical Challenges of the Concept of Knowledge in Nihayat al-Hikmah from the Perspective of Gholamreza Fayyazi

نویسنده [English]

  • Reza Azarian
Assistant Prof., Department of Islamic Philosophy, Faculty of Philosophy and Religions, Al-Mustafa International University, Qom, Iran
چکیده [English]

Nihāyat al-Ḥikmah, a prominent work by Ṭabāṭabā'ī, is one of the most significant philosophical texts in contemporary Islamic thought, in which fundamental philosophical issues are examined with remarkable precision. Over the years, this work has been met with various interpretations and critiques, among the most notable of which are the annotations of Professor Fayyāḍī. Among these, critiques such as the objection to the selection of the title for the section on knowledge, doubts regarding 'Allāmah's argument in proving presential knowledge based on individuation, and critiques of 'Allāmah's definitions of presential and acquired knowledge and the manner in which acquired knowledge reduces to presential knowledge, indicate methodological differences between these two thinkers. The present article critically and analytically examines these critiques and endeavors to clarify that Professor Fayyāḍī's critiques, despite their scholarly rigor, cannot in some instances undermine the validity of 'Allāmah Ṭabāṭabā'ī's views.

Keywords: Nihāyat al-Ḥikmah, Ṭabāṭabā'ī, Fayyāḍī, Epistemology, Knowledge.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Nihāyat al-Ḥikmah, '
  • Allāmah Ṭabāṭabā'
  • ī, GholamReza Fayyāḍī,, Epistemology, Islamic Philosophy, Knowledge