ماتریالیسم علمی در برابر رئالیسم معنوی: تحلیل انتقادی رویکرد اسپینوزا به وحی و معجزه از منظر حکمت متعالیه علامه طباطبایی

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری دانشگاه تهران

2 استادیار گروه مبانی نظری، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

چکیده

تقابل میان جهان‌بینی علمی- مادی و نیاز انسان به معنای استعلایی یکی از چالش‌های اصلی دنیای معاصر است. باروخ اسپینوزا به عنوان یکی از پیشگامان این بحث، با ارائه یکی از اولین و پیچیده‌ترین صورت‌بندی‌های ماتریالیسم علمی، کوشید تا دین را بر شالوده‌ای کاملاً طبیعت‌گرایانه بازسازی کند. این رویکرد به فروکاست «وحی» به محصول تخیل و «معجزه» به جهل بشر از علل طبیعی می‌انجامد. این مقاله با اتخاذ روش تحلیلی- انتقادی استدلال می‌کند که این پارادایم ماتریالیستی و فروکاست‌گرایانه از تبیین کامل ابعاد واقعیت عاجز است. برای اثبات این مدعا از مبانی «رئالیسم معنوی» علامه طباطبایی، جهان‌بینی‌ای که به واقعیت داشتن مراتب استعلایی هستی اذعان دارد، به عنوان چارچوب نقد بهره برده می‌شود.تحلیل حاضر یک تضاد پارادایمی عمیق را آشکار می‌سازد: هستی‌شناسی تک‌لایه و ضرورت‌گرای اسپینوزا در برابر جهان‌بینی ذومراتبی و هدفمند علامه قرار می‌گیرد که وحی را شعوری استعلایی و معجزه را امری عقلانی و مبتنی بر خرق عادت تبیین می‌کند. در نهایت نتیجه حاصل آن است که چارچوب علامه یک بدیل فلسفی استوار برای انسان مدرنی است که علم را می‌پذیرد اما جهان‌بینی صرفاً مادی را از نظر وجودی و تبیینی ناقص می‌یابد و بدین ترتیب مداخله‌ای مستقیم در بحث داغ امروزی «علم در برابر دین» ارائه می‌شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Scientific Materialism versus Spiritual Realism: A Critical Analysis of Spinoza's Approach to Revelation and Miracle from the Perspective of Allamah Tabataba'i's Transcendent Theosophy

نویسندگان [English]

  • hassan karami mohammadabadi 1
  • Hosein Rahnamaei 2
1 ut
2 ut
چکیده [English]

The conflict between the scientific-materialist worldview and the human need for transcendent meaning is one of the main challenges of the contemporary world. Baruch Spinoza, as a pioneer in this debate, sought to reconstruct religion on a purely naturalistic foundation by offering one of the earliest and most complex formulations of scientific materialism. This approach leads to the reduction of "revelation" to a product of imagination and "miracle" to human ignorance of natural causes. Employing a critical-analytical method, this article argues that this materialistic and reductionist paradigm is incapable of fully explaining the dimensions of reality. To substantiate this claim, the principles of Allamah Tabataba'i's "Spiritual Realism"a worldview that acknowledges the reality of transcendent levels of being are used as a critical framework. The analysis reveals a deep paradigmatic conflict:Spinoza's single-layered and deterministic ontology is contrasted with Allamah's multi-layered and teleological worldview, which explains revelation as a transcendent consciousness and miracles as a rational phenomenon based on the"violation of habit" (kharq alʿādat).Ultimately, the conclusion is that Allamah's framework offers a robust philosophical alternative for the modern individual who accepts science but finds a purely materialist worldview existentially and explanatorily deficient, thus providing a direct intervention in the contemporary"science versus religion"debate

کلیدواژه‌ها [English]

  • Spinoza, Allamah Tabataba'
  • i, Revelation, Miracle, Scientific Materialism, Spiritual Realism