از «فرقه» تا «معنویت»: بررسی سه تغییر پارادایمی در مطالعه ‏دینداری خارج از «دیانت»‏

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسنده

استادیار دانشکده الهیات دانشگاه شهید بهشتی

چکیده

در یک قرن گذشته، دینداری‌ غیررسمی و خارج از نهاد دیانت دچار تحولی شتابان، پیچیده و چندلایه ‏شده‌است. در واکنش به این پدیده، علوم اجتماعی و دین‌پژوهی طی دوره‌های مختلف، از اصطلاحات ‏متعددی برای طبقه‌بندی و تحلیل آن استفاده کرده‌اند؛ از «فرقه» و «نحله» تا «جنبش‌های نوپدید دینی»، ‏‏«نیوایج» و «معنویت‌گرایی جدید». این تنوع اصطلاحات، نه‌تنها بازتابی از دگرگونی‌های درون پدیده‌ است، ‏بلکه حاصل چرخش‌های نظری، تغییرات معرفتی و تحولات مفهومی در سنت‌های پژوهشی است. مطالعه ‏حاضر با بهره‌گیری از روش تاریخ مفاهیم (راینهارت کوزلک) و بر پایه چارچوب نظری نوری تیناز، در پی ‏بازسازی سیر تحول مفاهیم و اصطلاحات به‌کاررفته در نام‌گذاری و مطالعه این پدیده از 1930 تا ‏‏2010میلادی است. بر اساس یافته‌های این مطالعه، تحول اصطلاحات در این حوزه را می‌توان در قالب سه ‏دوره اصلی و سه حلقه انتقالی صورت‌بندی کرد که هر یک نشانگر چرخش در رویکردهای تحلیلی، ‏رشته‌های مداخله‌گر، و زمینه‌های اجتماعی است. این تقسیم‌بندی، هم امکان شناخت دقیق‌تر پدیده را فراهم ‏می‌آورد، و هم نسبت آن با دانش تولیدشده در پیرامون را روشن می‌سازد. در نهایت پژوهش حاضر با تمرکز بر ‏مناسبات بین زبان، گفتمان نظری و تحولات اجتماعی، چارچوبی میان‌رشته‌ای برای فهم تاریخیِ تحولات ‏دینداری خارج از دیانت رسمی را ارایه می‌کند.‏

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

From “Cult” to “Spirituality”: Tracing Three Paradigm Shifts in the Study of Non-‎Institutional Religiosity

نویسنده [English]

  • ahmad shakernejad
Assistant Professor, Faculty of Theology, Shahid Beheshti University
چکیده [English]

Over the past century, non-institutional and informal forms of religiosity have ‎undergone rapid and, complex, transformations. In response to this ‎phenomenon, the social sciences and religious studies have employed a range of ‎terms to classify and analyze it—ranging from "cult" and "sect" to "new religious ‎movements," "New Age," and "contemporary spirituality." This conceptual diversity ‎not only reflects internal changes within the phenomenon itself but also stems from ‎theoretical turns, epistemological shifts, and conceptual transformations within ‎academic traditions. The present study, drawing on the methodology of conceptual ‎history (with emphasis on Reinhart Koselleck’s approach) and framed by Nuri Tınaz’s ‎theoretical model, seeks to reconstruct the evolution of key concepts and ‎terminologies used to name and study this phenomenon between 1930-2010. ‎Findings suggest that this conceptual development can be categorized into three ‎main periods and three transitional phases, each marking a shift in analytical ‎approaches, disciplinary engagements, and socio-historical contexts. This ‎periodization not only enhances our understanding of the phenomenon but also ‎clarifies its relation to the body of knowledge produced around it. Ultimately, this ‎study offers an interdisciplinary framework for historically understanding ‎transformations in religiosity beyond institutional religion, by focusing on the ‎dynamic interplay between language, theoretical discourse, and social change.‎

کلیدواژه‌ها [English]

  • Non-institutional religiosity
  • contemporary spirituality
  • religious studies
  • ‎cult
  • sect
  • conceptual history.‎