نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری دانشگاه زنجان

2 عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی

چکیده

لوتر در نگرشِ الهیاتی و فلسفی ‎بسیار شبیه آگوستین و  توماس آکویناس آموزش دیده بود،  اما نظام الهیاتی آنها را در ارائة پاسخی دربارة چگونگی حصول آمرزیدگی ناکارآمد می‎دید، لذا با مراجعه به رسائل پولس بیان می‎کند که موفق به کشفِ تلقیِ جدیدی از آموزه ایمان و ارتباط آن با آمرزیدگی براساس کتاب مقدس شده است. او راه آمرزیدگی را  ایمان معرفی می‎کند و ایمان را زیستن به گونه‎ای که خدا می‎خواهد تفسیر می‎کند و مصداق این ایمان را مسیح‎گونهِ شدنِ بشر می‎داند. وی تفسیری عرفانی از رسائل پولس به‌همراه نگرشی آگوستینی ارائه می‎دهد که گامی‌فراتر از دیدگاه پولس است و نیز اختلافاتی اساسی با دیدگاه آکویناس در خصوص ایمان و با پلاگیوس در خصوص فیض دارد. در این مقاله قصد داریم سیر دقیق معنا و مفهوم ایمان و ارتباط آن با آمرزیدگی را در اندیشة لوتر به روش تحلیلی بررسی نماییم.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Faith and Forgiveness: Luther᾽ modern interpretation

نویسندگان [English]

  • Ali Moradi 1
  • mrayam salem 2

1 PhD student of Zanjan University

2 Faculty member of Shahid Beheshti University

چکیده [English]

 Luther was trained in a theological and philosophical attitude similar to that of Augustine and Thomas Aquinas, but  he saw their theological system as ineffective in providing an answer to the problem of forgiveness; therefore, following an answer to this religious crisis, suddenly on Paul treatises, and according to the preface to his works, states that he has discovered a new conception of the doctrine of faith and its connection with disobedience according to this verse from the treatise to the Romans: "In that justice God reveals and from faith to faith, as it is written, that the righteous will live by faith. " According to this verse, the way of salvation is to introduce faith and to interpret faith as God wants, and to forgive it as conditional on having this faith. In this account of the relationship of faith and forgiveness, Luther presents a mystical interpretation of Paul's revelation with Augustine's view, which is fundamentally controversial with Aquinas's view of faith and with Plagiuos on grace. In this research, we are going to present, with an analytical approach, an accurate account of Martin Luther’s view on the relationship between faith and forgiveness associated with grace

کلیدواژه‌ها [English]

  • Aquinas
  • Augustine
  • Forgiveness
  • faith
  • Martin Luter
آکویناس و مارتین لوتر ، معرفت ادیان، سال هفتم، شماره دوم، 1395.
آگوستین، شهر خدا، ترجمة حسین توفیقی، قم، دانشگاه ادیان و مذاهب، 1391.
اسدی، محمدرضا، محمدجعفری، "ایمان‎ و عقلانیت"، بررسی ‎تطبیقی ‎دیدگاه ‎توماس، 1395.
اعلم، امیر جلال الدین، فرهنگ اعلام کتاب مقدس، تهران، نیلوفر، 1388.
ایلخانی، محمد، تاریخ فلسفه در قرون وسطی و رنسانس، تهران، سمت، 1382.
بایرناس، جان، تاریخ جامع ادیان، ترجمة علی اصغر حکمت،نوزدهم، تهران، علمی‌و فرهنگی،
  1388.
براون، کالین، فلسفه و ایمان مسیحی، ترجمة طاطه‎وس میکائیلیان، تهران، علمی‌و فرهنگی، 1375.
پترسون، مایکل و دیگران، عقل و اعتقاد دینی، ترجمة احمد نراقی و ابراهیم سلطانی، چ ششم،
  تهران، طرح نو، 1388.
رجبی، مزدک، "نسبت عقل و ایمان در رسالة جامع علم کلام توماس آکویناس"، غرب    
   شناسی بنیادی
، سال هشتم، شماره اول، بهار و تابستان، 1396.
ساجدی، ابوالفضل و مهدی مشکی، دین در نگاهی نوین، قم، موسسه آموزشی امام خمینی،
   1388.
شکوری‎نژاد، احسان، قربان علمی، "مفهوم ایمان از دیدگاه محمد غزالی و مارتین لوتر"،
  پژوهشنامه ادیان، سال پنجم، شمارة دهم، 1390.
عهد جدید بر اساس کتاب مقدس اورشلیم، ترجمة پیروز سیار، تهران، نشر نی، 1387.
کنی، آنتونی، آکویناس، ترجمة حسن موقفی و فاطمه زیباکلام، هرمزگان، دانشگاه هرمزگان،
  1377.
کونگ،‌هانس، متفکران بزرگ مسیحی، گروه مترجمان، قم، دانشگاه ادیان و مذاهب، 1390.
مک‎گراث، آلیستر، درسنامة الهیات مسیحی، ج1، ترجمة بهروز حدادی، قم، دانشگاه ادیان و
  مذاهب، 1387.
_____، درسنامة الهیات مسیحی، ج2، گروه مترجمان، قم، دانشگاه ادیان و مذاهب، 1392.
_____،  مقدمه‌ای بر تفکر نهضت اصلاح دینی، ترجمة بهروز حدادی، قم، دانشگاه ادیان و
  مذاهب، 1387.
ویل، دورانت،  تاریخ تمدن، ج6، ترجمة سهیل آذری، تهران، اقبال، 1344.
لین، تونی،  تاریخ تفکر مسیحی، ترجمة روبرت آسریان، سوم، تهران، فروزان روز، 1386.
 
Agostino, Le Tutte Opere degli sant Agostino, Roma: La Chiesa Cattolica, 1950.
 
Augustine, Earlier Writings, Translated and Edited by J.H.S. BURLEIGH United States
   of America: John Knox Press, 2006.
 
_______, Anti Pelagian Works, Translated by Peter Holems, Edited by Philip Schaff,
   USA, Domenican Church, 1994.
 
_______, Expositions of the Psalm (en .Ps). Translated by Maria Boulding. New York:
    New City Press, 2000.
 
_______, City of God, translated by Marcus Dods. New York: Modern Library,2000.
 
_______, Summa Theologica, Translated by Fathers of English Dominican Province, usa,
   Benziger Publication, 1947.
 
Herbermann, Charles George & Others, The Catholic Encyclopedia, New York
   encyclopedia Press, Inc, 1913.
 
Luther, Martin, Luter works, editor Helmut T. Lehmann  and Martin E. Lehman (Editor),
    USA. Fortress Press, 1958.
 
Paul, Edward, TheEncyclopedia of Philosopy, New York, Macmillan Publishing, 1967.
 
Pope Benedict XVI, Saint Paul,San Francisco, Ignatius Press, 2009.
 
 
www.farsicatholic.com