نقد و تحلیل آموزش برمبنای اشراق الهی در فلسفة زبان آگوستین

محسن بهلولی فسخودی

دوره 20، شماره 3 ، مهر 1399، ، صفحه 41-60

https://doi.org/10.52547/jipt.2020.97429

چکیده
  هدف اصلی این مقاله بررسی دیدگاه‌های آگوستین دربارة آموزش و ارتباط آن با زبان در دیالوگ آموزگار با طرح سه مدل آموزش بر مبنای یادآوری، اشاره و اشراق است. در این مقاله با روش توصیفی استنتاجی ابتدا به شرح دیدگاه آگوستین دربارة نقش زبان و کلمه در آموزش پرداخته و سپس نتایج حاصل از آن در نحوة آموزش مورد بحث قرار گرفته است.  به عقیدة آگوستین ...  بیشتر

مبانی ذات‌گرایی شهود عرفانی در تفکر اشراقی

رضا حیدری نوری

دوره 12، شماره 1 ، فروردین 1391

چکیده
  سهروردی فیلسوفی اشراقی است که ابداعات قابل توجهی در حوزة فلسفه، عرفان و تفکرات معنویت ‌محور بیان داشته است. چیستی و چگونگی کسب تجارب معنوی و حقیقت آنها که در همة فرهنگ‌ها، مکاتب و اشخاص توجهی خاص به آنها می‌شود، از جمله حیطه‌های فکرآفرین سهروردی است. دو دیدگاه عمده در چیستی این‌گونه تجارب مطرح است: ذات‌گرایی که بر انسجام چنین تجاربی ...  بیشتر