حوران اکبرزاده؛ فاطمه اسدی کتیگری
دوره 19، شماره 3 ، مهر 1398، ، صفحه 111-134
چکیده
سخن پیرامون چگونگی بازسازی بدن در آخرت همیشه از مباحث چالش برانگیز و مهم در میان پیروان ادیان آسمانی، متکلمان و فلاسفة دین باور بوده است. لذا هدف از انجاماین تحقیق ارائه تبیین فلسفی و کلامی از حدیث معروف به عجبالذنب است، بدین مضمون که پس از مرگ انسان همة اجزای بدن مادی از بین میرود مگر عجبالذنب که همانا آخرین مهرة ستون فقرات ...
بیشتر
سخن پیرامون چگونگی بازسازی بدن در آخرت همیشه از مباحث چالش برانگیز و مهم در میان پیروان ادیان آسمانی، متکلمان و فلاسفة دین باور بوده است. لذا هدف از انجاماین تحقیق ارائه تبیین فلسفی و کلامی از حدیث معروف به عجبالذنب است، بدین مضمون که پس از مرگ انسان همة اجزای بدن مادی از بین میرود مگر عجبالذنب که همانا آخرین مهرة ستون فقرات است و از همین عضو مادی است که بدن اخروی آدمی پدید میآید. تا بتوان ازاین طریق به بیان یکی از قطعات پازل معاد جسمانی که همانا چگونگی بازسازی بدن در آخرت است، پرداخت لذا برای رسیدن به چنین مقصودی سعی شده تا از طریق روش کتابخانهای دیدگاههای متکلمانی همچون خواجه نصیرالدین طوسی، غزالی و.. و از فلاسفه به نظرات ابنسینا، ملاصدرا و... بپردازیم که نتیجة برآمده از بررسیها حاکی از قبول ظاهر محتوای حدیث مبنی برحشر بدن عنصری در قیامت از جانب متکلمان مسلمان و عدم پذیرش حدیث از سوی فلاسفهای همچون ابنسینا و نیز تأویل حدیث و توجه به باطن آن از سوی ملاصدرا است که تمام این دیدگاهها ربط وثیقی به چارچوبهای فکریشان داشته است.