پژوهشی مقایسه‌ای- تحلیلی در باب نظریۀ «ادراکات اعتباری» علامه طباطبایی و پراگماتیسم رورتی

ایمان رحیم نصیریان

دوره 24، شماره 1 ، اردیبهشت 1403، صفحه 1-18

https://doi.org/10.48308/jipt.2024.234208.1496

چکیده
  رورتی با نقد و رد سنت متافیزیکی غرب، که در پی مفهوم مطلق حقیقت است، حقیقتِ باورها را امری نسبی و وابسته به زمینۀ پیدایش‌شان توصیف می‌کند. در سوی دیگر، علامه طباطبائی، با تفکری اساساً متافیزیکی، با طرح نظریه‌ای بدیع در سنت فلسفۀ اسلامی، به قسمی از ادراکات معتبر در حوزۀ «عمل»، موسوم به «ادراکات اعتباری»،  قائل می‌شود ...  بیشتر

ساختار قوای ادراکی قلبِ انسان از منظر قرآن کریم

محمدحسن مهدی پور؛ رحیم دهقان

دوره 24، شماره 1 ، اردیبهشت 1403، صفحه 19-34

https://doi.org/10.48308/jipt.2024.233695.1484

چکیده
  قرآن در جعل اولیة انسان، سه نوع ادراک (قلبی، سمعی، بصری) بیان می‌کند، اما در مرحلة فعل و انفعالات ادراکی ثانویة انسانی، فاعلیت استقلالی ادراکی و فاعلیت واسطه‌ای ادراکی را مطرح می‌کند. در‌ این ساختار ادراکی، قلب انسان به عنوان فاعل استقلالی ادراکی انسان تعریف شده است و سایر قوای ادراکی انسان من جمله ادراکات سمعی، بصری، تعقلی، تفقهی ...  بیشتر

امکانات آموزه‌های ابن‌عربی در بسط طریقی نو در تفکر وجودی

حسین اسفندیار؛ علی فلاح رفیع

دوره 24، شماره 1 ، اردیبهشت 1403، صفحه 35-54

https://doi.org/10.48308/jipt.2024.234460.1498

چکیده
  تفکر متافیزیکی تفکری است که از موجود بماهو موجود سخن می‌گوید و با کاوش‌های مفهومی‌سعی در جستجوی حقیقت دارد.‌ این تفکر ، تفکر اصیلِ انسان نزد فیلسوفان دانسته می‌شود، اما نمی‌‌توان "تفکر" را منحصر به آن کرد؛ بلکه می‌‌توان از تفکری وجودی سخن گفت که ماهیت متافیزیکی- مفهومی ‌ندارد و به‌جای موجود، پروای "حقیقت وجود" را دارد و از آن ...  بیشتر

مفهوم شناسی صقع ربوبی در مکتب ابن عربی

رضا خجسته نوبر؛ مسعود حاجی ربیع

دوره 24، شماره 1 ، اردیبهشت 1403، صفحه 55-69

https://doi.org/10.48308/jipt.2024.234734.1504

چکیده
  اصطلاح صقع ربوبی در مکتب ابن‌عربی نقش بسیارحساسی در شکل دهی به کل ساختار هستی شناختی عرفانی دارد و فهم دقیق جایگاه و ویژگی آن، مبنایی برای فهم دیگر مراتب هستی است. صدرالمتالهین برای نخستین بار این سازه مفهومی را به‌کار برد و در ادامه، دیگر مفسران به پیروی از او، از این واژه استفاده کردند تا اینکه این واژه از زمان ملاصدرا تا حال حاضر ...  بیشتر

چگونگی تشخیص معجزه از دیگر امور خارق العاده برای بشر عادی

محمدحسین فاریاب

دوره 24، شماره 1 ، اردیبهشت 1403، صفحه 70-83

https://doi.org/10.48308/jipt.2024.233624.1479

چکیده
  معجزه، مهم‌ترین و مشهورترین راه تشخیص همگانی شناخت پیامبران به شمار می‌رود؛ در عین حال، راه تشخیص آن برای بشر عادی و غیرمعصوم چنان می‌تواند چالش‌برانگیز باشد که اصل آن را زیر سوال ببرد. از آنجا که متکلمان در تعریف معجزه بر ویژگی «نقض‌ناپذیری» تأکید می‌کنند، این مسئله مطرح است که چون علم بشر به آینده محدود است، او نمی‌تواند ...  بیشتر

تحلیل رابطة توحید عملی و تاب آوری اجتماعی با تأکید بر ‌اندیشه‌های علامه مصباح یزدی

فاطمه قنبری؛ سید احمد هاشمی علی آبادی؛ زینب اسدالله زاده خارکن

دوره 24، شماره 1 ، اردیبهشت 1403، صفحه 83-100

https://doi.org/10.48308/jipt.2024.234896.1506

چکیده
  افزایش سازگاری و تاب‌آوری در برابر حوادث طبیعی یا انسانی و بررسی عوامل دخیل در آن یکی از دغدغه‌های دیرین بشر است. از آنجا که باور توحیدی انسان نقش مستقیم در  انعطاف و تاب‌آوری او در مواجهه با رویدادهای زندگی دارد، ‌این مقاله درصدد بررسی رابطة توحید در عمل و میزان تاب آوری انسان  با تکیه بر نظرات ‌آیت‌الله مصباح برآمد. شیوة داده‌پردازی ...  بیشتر

مسئله خویشتن‌یابی در روان درمانی وجودی؛ مقایسه دیدگاه صدرا و ون دورزن

فاطمه فاضل زاده؛ مجید ملایوسفی؛ محمدجواد شمس؛ علی رضا کاکاوند

دوره 24، شماره 1 ، اردیبهشت 1403، صفحه 102-118

https://doi.org/10.48308/jipt.2024.232931.1462

چکیده
  ون‌دورزن، روان‌درمانگر وجودی با بررسی مؤلفه‌‌‌های  متعدد درمانِ وجودی، خودتأملی و خویشتن‌یابی را مؤلفة اصلی‌ این نگرش دانسته، معتقد است که انسان با وجودی متفاوت با سایر موجودات و هویتی سیال و پویا، خود وجود و هویت خویشتن را تعیین می‌کند. ملاصدرا نیز با توجه به هویت سیال و پویای انسان معتقد است که وجود انسان محدود و منحصر به ...  بیشتر