تأملی بر هویت فلسفه به مثابه حکمت در رساله الجمع بین رأیی الحکیمین فارابی

سیدمحسن حسینی؛ عین الله خادمی؛ رمضان مهدوی آزاد بنی

دوره 22، شماره 1 ، خرداد 1401، صفحه 1-20

https://doi.org/10.52547/jipt.2022.223201.1136

چکیده
  اگرچه فارابی در رساله الجمع همان موضوع مشهور موجود به ما هو موجود را برای فلسفه ذکر می‏کند و توضیح می‏دهد که دایرة شمول موضوع فلسفه همة موجودات‏اند و در واقع ماهیت یونانی- ارسطوئی برای فلسفه قائل می‏شود لکن با توجه به اوصاف و ویژگی‏هایی که وی در این رساله برای فلسفه بیان می‏‌کند، می‏توان چنین دریافت که او در این رساله برای ...  بیشتر

نسبت الهیات سلبی قاضی سعید قمی با توحید معتزلی، شیعی و عرفانی

جواد نظری؛ شمس اله سراج؛ مجید ضیایی قهنویه

دوره 22، شماره 1 ، خرداد 1401، صفحه 21-44

https://doi.org/10.52547/jipt.2022.222625.1112

چکیده
  قاضی سعید قمی با نفی هر گونه سنخیتی میان خالق و مخلوق، هم از الهیات رایج ایجابی در جهان اسلام فاصله می‌گیرد، و هم از الهیات مرسوم شیعی. هدف از این مقاله، بررسی نسبت این الهیات سلبی با نگرش توحیدی رایج و مسلط در الهیات کلامی (اشعری، معتزلی، شیعی)، فلسفی و عرفانی است. الهیات قاضی سعید با الهیات فلسفی و اشعری و شیعی رایج، که مبتنی بر سنخیت ...  بیشتر

تحلیل دیدگاه آیت الله سید محمد کاظم عصار در تبیین آموزه بداء

طاهر کریم زاده؛ ابراهیم نوئی؛ عباس میرزایی

دوره 22، شماره 1 ، خرداد 1401، صفحه 45-64

https://doi.org/10.52547/jipt.2022.222094.1086

چکیده
  آموزه بداء ازجمله اختصاصات اعتقادی شیعه است، از‌ این‌رو همواره مورد طعن و انتقاد مخالفان قرار گرفته است. آنان شیعیان را متهم به نسبت دادن جهل و پشیمانی به خدا کرده و زبان به طعن ‌ایشان گشوده‌اند. در مقابل ‌ایشان نیز‌ اندیشوران شیعی همواره از‌ این آموزه دفاع کرده و هرکدام بر اساس نظام فکری خود، در پی تبیین حقیقت بداء و تحلیل صحیح ...  بیشتر

تأیید عیسی(ع) به روح القدس در قرآن کریم و مسیح‌شناسی مبتنی برآگاهی شلایرماخر

محمد رسول ایمانی خوشخو

دوره 22، شماره 1 ، خرداد 1401، صفحه 65-86

https://doi.org/10.52547/jipt.2022.224128.1171

چکیده
  مسیح‌شناسی مبتنی بر آگاهی که در الهیات جدید مسیحی توسط شلایر ماخر مطرح شد برخلاف الهیات سنتی بر طبیعت بشری عیسی تأکید بیشتری می کرد و امتیاز عیسی را در داشتن شناختی ناب و مستمر از خداوند می دانست که عصمت از گناه را نیز برای وی همراه می‌آورد. این مقاله در پی آن است تا با بررسی نحوۀ تأیید عیسی از سوی روح القدس در قرآن کریم قرابت مدلول ...  بیشتر

بررسی صعود و نزول عیسی در قرآن با تکیه بر پیشینة مسیحی

روح الله نجفی

دوره 22، شماره 1 ، خرداد 1401، صفحه 87-108

https://doi.org/10.52547/jipt.2022.224630.1187

چکیده
  فهم شایع از عبارت قرآنی «بل رفعه الله الیه»، زنده بالا برده شدن عیسی به آسمان نزد خداوند است اما برخی از نواندیشان معاصر ادعا کرده‌اند که قرآن بر زنده بودن عیسی در آسمان دلالت ندارد بلکه مراد از رفع عیسی، بالا بردن روح وی یا منزلت و درجة اوست. پژوهش حاضر نشان می‌دهد که ادعای وفات عیسی و نفی صعود او به آسمان، با قطع نظر از پیشینة ...  بیشتر

دوازدهمین امام، از توهم تا واقعیت؛ نقدی بر احسان الهی ظهیر

محمدحسین فاریاب؛ امیر پژوهنده

دوره 22، شماره 1 ، خرداد 1401، صفحه 109-130

https://doi.org/10.52547/jipt.2022.223047.1130

چکیده
  احسان الهی ظهیر از نویسندگان معروف پرتلاش وهابی در رد عقاید شیعه است. وی در آثار متعدد خود وجود امام دوازدهم شیعیان را موهوم دانسته و بر این باور است که امام حسن عسکری علیه‌السلام فرزندی ندارد. او برای اثبات ادعای خود از روایات نقل شده از کتب شیعه و دیدگاه‌های اندیشمندان شیعی استفاده می‌کند. در این نوشتار دیدگاه ایشان و روایات و دیدگاه ...  بیشتر

بررسی تطبیقی مبانی نظری امام خمینی (ره) و رشیدرضا درحکومت اسلامی

عبدالمطلب عبدالله؛ صالح حسن زاده؛ مهدی شیخ

دوره 22، شماره 1 ، خرداد 1401، صفحه 131-158

https://doi.org/10.52547/jipt.2022.225399.1222

چکیده
  نظریة ولایت فقیه امام خمینی و خلافت اسلامی‌ ‌رشیدرضا در باب حکومت و سیاست، تشابهات بسیاری‌ دارد طوری که در ساختار و اصول کلی مدلی یکسان را ارائه می‌‌دهند که در آن، هم بر نقش مردم تأکید شده و رأی ‌ایشان اهمیت‌ دارد و هم حکومت باید بر اساس مبانی و احکام دینی باشد. اجتهاد و مصلحت نیز موجب انعطاف‌پذیری دین و زمینه‌ساز اجرایی شدن حکومت ...  بیشتر