دوره 23 (1402)
دوره 22 (1401)
دوره 21 (1400)
دوره 20 (1399)
دوره 19 (1398)
دوره 18 (1397)
دوره 17 (1396)
دوره 16 (1395)
دوره 15 (1394)
دوره 14 (1393)
دوره 13 (1392)
دوره 12 (1391)
دوره 11 (1390)
دوره 10 (1389)
دوره 9 (1388)
دوره 8 (1387)
دوره 7 (1386)
دوره 6 (1385)
دوره 5 (1384)

 

 

پاسخگویی به هرگونه سؤال و مشکل پیش آمـده بـرای کاربـران گـرامی، از طـریق ایمیل ayenehmarefat@sbu.ac.ir انجام می‌پذیرد. 

 

 این نشریه دارای

شناسه دیجیتال اشیاء (Dor) و

شناسه دیجیتال اسناد (Doi) است.

 

این نشریه جهت بررسی اولیه و  چاپ مقالات تایید شده مطابق با آیین نامه تعیین هزینه پردازش در نشریات علمی، هزینه دریافت میکند.(توضیحات در راهنمای نویسندگان)

 

 

تعداد شماره‌ها 75
تعداد مشاهده مقاله 1,126,835
نسبت مشاهده بر مقاله 2175.36
-----------------------------
تعداد مقالات ارسال شده 1,848
تعداد مقالات رد شده 1,122
درصد عدم پذیرش 61
تعداد مقالات پذیرفته شده 519
درصد پذیرش 28
تعداد داوران 144

فصلنامه علمی پژوهشی آینه معرفت وابسته به دانشکده الهیات و ادیان دانشگاه شهید بهشتی است.

اولین شماره مجله در زمستان ۱۳۸۲به چاپ رسیده وبعد از انتشار 10 شماره از آن، موفق به دریافت درجه علمی پژوهشی از کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گردیده است.

این نشریه در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (I. s. c) نمایه شده است و هم اکنون نیز از طریق پایگاههای اطلاعات علمی معتبر در اختیار علاقمندان قرار دارد.

این مجله، مقالات  «علمی پژوهشی نظری» مرتبط با فلسفه و کلام اسلامى، عرفان، فلسفه اخلاق، موضوعات میان رشته ای را در عرصه های فوق می پذیرد.

  مولفان محترم با مراجعه به راهنمای نویسندگان می توانند آثار و تالیفات خود را از طریق سامانه ارسال نمایند.

نوع مقالات قابل انتشار در فصلنامه آینه معرفت، علمی - پژوهشی است.

این فصلنامه در ارزیابی مقاله از سامانه مشابهت‌یاب «سمیم نور» استفاده می‌کند.

 این نشریه، موفق به دریافت شناسه دیجیتال اشیاء ( (D o r) و شناسه دیجیتال اسناد ( (D o I ) برای مقالات گردیده است.

داوری در این نشریه بصورت دو سو ناشناس است.

این مجله، بابت بررسی و ارزیابی مقالات مبلغ یک میلیون ریال  و جهت چاپ مقالات تایید شده طبق آیین نامه تعیین هزینه پردازش در مجلات علمی، مبلغ پنج میلیون ریال، بصورت آنلاین دریافت می کند.

این نشریه با احترام به قوانین اخلاق در نشریات، تابع قوانین کمیتۀ اخلاق در انتشار (COPE) می‌باشد و از آیین نامه اجرایی قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در آثار علمی پیروی می‌نماید.

مجله آینه معرفت، طبق ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم، تاپایان سال 1402، دارای رتبه "ب" می باشد.

مقالات فصلنامه آینه معرفت از شماره سوم سال 1402 با همکاری انجمن بین المللی ملاصدرا، منتشر می شود.

فصلنامه آینه معرفت، تحت قانون بین المللی کپی رایت " ( Creative Commons Attribution License (CC BY" قرار دارد.

داشتن شناساگر ارکید برای تمامی نویسندگان، الزامی است. از اینجا (https://orcid.org/register) می توانید ثبت نام کنید.

 

عضویت نشریه در شبکه های اجتماعی

                   

 

 

پژوهشی مقایسه‌ای- تحلیلی در باب نظریۀ «ادراکات اعتباری» علامه طباطبایی و پراگماتیسم رورتی

ایمان رحیم نصیریان

دوره 24، شماره 1 ، اردیبهشت 1403، صفحه 1-18

https://doi.org/10.48308/jipt.2024.234208.1496

چکیده
  رورتی با نقد و رد سنت متافیزیکی غرب، که در پی مفهوم مطلق حقیقت است، حقیقتِ باورها را امری نسبی و وابسته به زمینۀ پیدایش‌شان توصیف می‌کند. در سوی دیگر، علامه طباطبائی، با تفکری اساساً متافیزیکی، با طرح نظریه‌ای بدیع در سنت فلسفۀ اسلامی، به قسمی از ادراکات معتبر در حوزۀ «عمل»، موسوم به «ادراکات اعتباری»،  قائل می‌شود ...  بیشتر

ساختار قوای ادراکی قلبِ انسان از منظر قرآن کریم

محمدحسن مهدی پور؛ رحیم دهقان

دوره 24، شماره 1 ، اردیبهشت 1403، صفحه 19-34

https://doi.org/10.48308/jipt.2024.233695.1484

چکیده
  قرآن در جعل اولیة انسان، سه نوع ادراک (قلبی، سمعی، بصری) بیان می‌کند، اما در مرحلة فعل و انفعالات ادراکی ثانویة انسانی، فاعلیت استقلالی ادراکی و فاعلیت واسطه‌ای ادراکی را مطرح می‌کند. در‌ این ساختار ادراکی، قلب انسان به عنوان فاعل استقلالی ادراکی انسان تعریف شده است و سایر قوای ادراکی انسان من جمله ادراکات سمعی، بصری، تعقلی، تفقهی ...  بیشتر

امکانات آموزه‌های ابن‌عربی در بسط طریقی نو در تفکر وجودی

حسین اسفندیار؛ علی فلاح رفیع

دوره 24، شماره 1 ، اردیبهشت 1403، صفحه 35-54

https://doi.org/10.48308/jipt.2024.234460.1498

چکیده
  تفکر متافیزیکی تفکری است که از موجود بماهو موجود سخن می‌گوید و با کاوش‌های مفهومی‌سعی در جستجوی حقیقت دارد.‌ این تفکر ، تفکر اصیلِ انسان نزد فیلسوفان دانسته می‌شود، اما نمی‌‌توان "تفکر" را منحصر به آن کرد؛ بلکه می‌‌توان از تفکری وجودی سخن گفت که ماهیت متافیزیکی- مفهومی ‌ندارد و به‌جای موجود، پروای "حقیقت وجود" را دارد و از آن ...  بیشتر

مفهوم شناسی صقع ربوبی در مکتب ابن عربی

رضا خجسته نوبر؛ مسعود حاجی ربیع

دوره 24، شماره 1 ، اردیبهشت 1403، صفحه 55-69

https://doi.org/10.48308/jipt.2024.234734.1504

چکیده
  اصطلاح صقع ربوبی در مکتب ابن‌عربی نقش بسیارحساسی در شکل دهی به کل ساختار هستی شناختی عرفانی دارد و فهم دقیق جایگاه و ویژگی آن، مبنایی برای فهم دیگر مراتب هستی است. صدرالمتالهین برای نخستین بار این سازه مفهومی را به‌کار برد و در ادامه، دیگر مفسران به پیروی از او، از این واژه استفاده کردند تا اینکه این واژه از زمان ملاصدرا تا حال حاضر ...  بیشتر

چگونگی تشخیص معجزه از دیگر امور خارق العاده برای بشر عادی

محمدحسین فاریاب

دوره 24، شماره 1 ، اردیبهشت 1403، صفحه 70-82

https://doi.org/10.48308/jipt.2024.233624.1479

چکیده
  معجزه، مهم‌ترین و مشهورترین راه تشخیص همگانی شناخت پیامبران به شمار می‌رود؛ در عین حال، راه تشخیص آن برای بشر عادی و غیرمعصوم چنان می‌تواند چالش‌برانگیز باشد که اصل آن را زیر سوال ببرد. از آنجا که متکلمان در تعریف معجزه بر ویژگی «نقض‌ناپذیری» تأکید می‌کنند، این مسئله مطرح است که چون علم بشر به آینده محدود است، او نمی‌تواند ...  بیشتر

تحلیل رابطة توحید عملی و تاب آوری اجتماعی با تأکید بر ‌اندیشه‌های علامه مصباح یزدی

فاطمه قنبری؛ سید احمد هاشمی علی آبادی؛ زینب اسدالله زاده خارکن

دوره 24، شماره 1 ، اردیبهشت 1403، صفحه 83-100

https://doi.org/10.48308/jipt.2024.234896.1506

چکیده
  افزایش سازگاری و تاب‌آوری در برابر حوادث طبیعی یا انسانی و بررسی عوامل دخیل در آن یکی از دغدغه‌های دیرین بشر است. از آنجا که باور توحیدی انسان نقش مستقیم در  انعطاف و تاب‌آوری او در مواجهه با رویدادهای زندگی دارد، ‌این مقاله درصدد بررسی رابطة توحید در عمل و میزان تاب آوری انسان  با تکیه بر نظرات ‌آیت‌الله مصباح برآمد. شیوة داده‌پردازی ...  بیشتر

مسئله خویشتن‌یابی در روان درمانی وجودی؛ مقایسه دیدگاه صدرا و ون دورزن

فاطمه فاضل زاده؛ مجید ملایوسفی؛ محمدجواد شمس؛ علی رضا کاکاوند

دوره 24، شماره 1 ، اردیبهشت 1403، صفحه 102-118

https://doi.org/10.48308/jipt.2024.232931.1462

چکیده
  ون‌دورزن، روان‌درمانگر وجودی با بررسی مؤلفه‌‌‌های  متعدد درمانِ وجودی، خودتأملی و خویشتن‌یابی را مؤلفة اصلی‌ این نگرش دانسته، معتقد است که انسان با وجودی متفاوت با سایر موجودات و هویتی سیال و پویا، خود وجود و هویت خویشتن را تعیین می‌کند. ملاصدرا نیز با توجه به هویت سیال و پویای انسان معتقد است که وجود انسان محدود و منحصر به ...  بیشتر

تفسیر ماتریالیستی سم هریس از ارادة آزاد و نقد آن از دیدگاه صدرالمتألهین*

عبدالله حسینی اسکندیان

دوره 23، شماره 3 ، دی 1402، ، صفحه 137-166

https://doi.org/10.48308/jipt.2023.232104.1432

چکیده
  مسئلة ارادة آزاد از جملة مسائل مهم اندیشه است که محل تلاقی آراء مختلف الحادی و الهی بوده ‌است. در این بین، برخی با توجه به یافته‌های نوین علوم اعصاب، جبرگرایی را وارد ورطة جدیدی کرده و از یافته‌های نوین علمی در جهت تقویت دیدگاه دترمینیستی خود سود جسته‌اند. سم هریس با بهره‌گیری از آزمایش بنجامین لیبت و تأکید بر عنصر محیط، ارادة آزاد ...  بیشتر

فهم و برداشت مولانا از خدا، جهان، انسان

صالح حسن‌زاده

دوره 9، شماره 1 ، فروردین 1388

چکیده
  مولانا معتقد است که در پس همة پدیده‌های این عالم، وجودی است کامل، آگاه، نامتناهی و دارای همة صفات و اسمای حسنی. مولوی این وجود را خدا می‌نامد. خداوند منشأ و سرچشمة لایزال هستی و زندگی است. خداوند خالقی است که همة کائنات را از «عدم» و فقط به ارادة خویش آفریده است. کانون و محور اندیشة مولانا خداوندِ «فعال ما یشاء» و قادر مطلق است. به نظر ...  بیشتر

ارسطو و فرونسیس (حکمت عملی)

مریم صمدیه؛ مجید ملایوسفی

دوره 17، شماره 4 ، دی 1396، ، صفحه 1-24

چکیده
  ارسطو نخستین فیلسوفی است که به صورت مفصل و مستقل مبحث فرونسیس یا حکمت عملی را در مرکز توجهخویش قرار داده و بدان پرداخته است. وی فرونسیس را از جمله فضایل عقلانی می­دانست که لازمه رسیدن به سعادت برای هر فرد و جامعه­ای محسوب می­شود. ارسطو در بیان جایگاه هستی شناختی فرونسیس آن را به جهت توجه به عمل متمایز از سایر فضایل عقلانی همچون ...  بیشتر

لذت و معنای زندگی از نگاه ارسطو

سیده نرجس عمرانیان؛ امیر عباس علی زمانی

دوره 17، شماره 1 ، فروردین 1396، ، صفحه 107-134

چکیده
  هدف این پژوهش بررسی معنای زندگی از نظر ارسطو و نقش لذت در رسیدن به آن با روشی توصیفی- تحلیلی است. ارسطو میان اینها ارتباط عمیقی ایجاد می‌کند و نیک‌بختی را شرط لازم و کافی معنادار شدن زندگی می‌داند. معنایی که لذت آن‌را همراهی می‌کند و مکمل آن است. ارسطو ابتدا دستیابی به نیک‌بختی را هدف نهایی معرفی می‌کند و سپس ارتباط میان لذت و معنای ...  بیشتر

بررسی مبانی و پیامدهای فلسفی- کلامی، نسبیت‌گرایی اخلاقی از نگاه قرآن و روایات

عبدالهادی رضایی تالارپشتی؛ دکتر محمد رضا ضمیری؛ محمدصادق جمشیدی

دوره 18، شماره 3 ، مهر 1397، ، صفحه 87-108

چکیده
  نسبی گرایی اخلاقی ازمهم ترین مباحث درفلسفه اخلاق می باشد که چالش ها وواکنش های فراوانی در نگاه مومنانه ی اخلاقی و وحیانی وپساساختارگرایی اخلاقی به وجود آورده است ، درحوزه اصول وارزشهای اخلاقی ازمبانی هستی شناختی وانسان شناختی ومعرفت شناختی بهره برده،به طوری که اموری همچون:شک گرائی،عقل گرایی،کثرت گرایی وانگیزه های درونی انسان از،سلیقه،میل،احساس،لذت،رنج ...  بیشتر

سامانه مشابهت یاب سمیم نور

سایت نشریه آینه معرفت جهت مشابهت یابی از سامانه سمیم نور استفاده می کند.

ابر واژگان